Zündapp Janus 250 byl jedinečný mikroautomobil vyráběný německou firmou Zündapp v letech 1957 až 1958. Tato neobvyklá čtyřmístná „bublina“ s motocyklovým motorem se stala symbolem poválečné snahy o inovativní a dostupnou mobilitu.
Společnost Zündapp, proslavená svými motocykly, se v 50. letech minulého století rozhodla expandovat do automobilového průmyslu. V reakci na rostoucí poptávku po kompaktních a cenově dostupných vozidlech vyvinula Janus 250. Design navrhl Claudius Dornier, bývalý letecký konstruktér, a vyznačoval se symetrickým tvarem bez ohledu na směr jízdy. Toto uspořádání usnadnilo výrobu a umožnilo Janus 250 parkovat bez nutnosti couvání.
Janus 250 poháněl vzadu uložený dvoutaktní jednoválcový motor o objemu 245 cm³ s výkonem 14 koní. Motor byl spojen se čtyřstupňovou manuální převodovkou a zajišťoval maximální rychlost 80 km/h. Malé rozměry a nízká hmotnost vozu (425 kg) přispívaly k jeho nízké spotřebě paliva, která se pohybovala okolo 5 litrů na 100 km.
Uvnitř Janusu 250 se nacházely čtyři sedadla uspořádaná ve dvou řadách. Přední sedadla byla otočná, takže se dala snadno otočit o 180 stupňů a vytvořit tak konfiguraci pro jízdu v opačném směru. Vůz disponoval jednoduchou palubní deskou s základními přístroji a minimem komfortních prvků.
Janus 250 se vyráběl pouze dva roky a celkem vzniklo 6 902 kusů. Navzdory inovativnímu designu a atraktivní ceně se mu nepodařilo dosáhnout komerčního úspěchu. Důvodem byl nástup komfortnějších a praktičtějších automobilů od zavedených výrobců, jako je Volkswagen Brouk.
I když Janus 250 nepatří mezi nejprodávanější vozy své doby, zanechal po sobě trvalé dědictví jako odvážný a inovativní experiment v automobilovém designu. Dodnes vzbuzuje zájem sběratelů a nadšenců pro mikroauta a připomíná éru optimismu a snahy o inovace v poválečné Evropě.