Nejdelším tunelem světa je Gotthardský úpatní tunel, který se nachází ve Švýcarsku. Tento železniční tunel měří 57,1 kilometrů a spojuje města Erstfeld a Bodio. Byl otevřen v roce 2016 a zkrátil cestu mezi Milánem a Curychem o 45 minut. Tunel byl vybudován jako součást projektu NEAT (Neue Eisenbahn-Alpentransversale), který má propojit severní a jižní Evropu vysokorychlostní železniční tratí. Stavba tunelu byla náročným technickým úkolem, který trval 17 let. Tunel je vyražen v žule a chloritických vápencích. V nejhlubším místě se nachází 230 metrů pod povrchem. Tunel má dvě koleje a je vybaven systémem protipovodňové ochrany.
Výstavba tunelu byla zahájena v roce 1999. První razicí stroj byl spuštěn v roce 2001 a druhý v roce 2002. Razicí práce probíhaly 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Při ražbě tunelu se používaly dva typy razicích strojů: TBM (tunnel boring machine) a NATM (New Austrian Tunnelling Method). TBM jsou stroje, které drtí horninu před sebou, zatímco NATM je metoda, při které se hornina postupně odvrtává a odstřeloval. V roce 2011 se razicí stroje setkaly u stanice Sedrun. To byl důležitý milník, který znamenal, že je tunel ražený z obou stran. V roce 2015 byla dokončena vnitřní úprava tunelu. V roce 2016 byl tevřen pro provoz.
Gotthardský úpatní tunel má významný ekonomický a společenský význam. Zkrátil cestu mezi Milánem a Curychem o 45 minut, což usnadnilo a zrychlilo přepravu zboží a osob. Tunel také přispěl k rozvoji cestovního ruchu ve Švýcarsku. Turisté mohou nyní pohodlně navštívit místa, která byla dříve obtížně dostupná. Gotthardský úpatní tunel je významnou dopravní stavbou, která bude sloužit po mnoho let. V budoucnu se plánuje jeho rozšíření na čtyři koleje. Gotthardský úpatní tunel je technickým skvostem, který změnil podobu dopravy ve Švýcarsku a Evropě. Tento tunel je symbolem pokroku a technologického rozvoje.