Kvě 5, 2024
384 Zobrazení
0 1

První český bombardér Dreadnought No.1

Dreadnought No.1 nebyl mohutný bitevník brázdící oceány, ale spíše průkopník českého letectví. Pojďme se podívat na tento unikát, který se zrodil v hlavě českého konstruktéra Jana Stašíka.

V roce 1914, uprostřed první světové války, se rodí v Čechách odvážný nápad. Jan Stašík, tehdy mladý inženýr a podnikatel, přichází s návrhem na stavbu prvního českého bombardovacího letadla. Své dílo pojmenovává Dreadnought No.1, zřejmě inspirován britskou bitevní lodí HMS Dreadnought, která tehdy dominovala mořím.
První český bombardér Dreadnought No.1
Dreadnought No.1 byl dvouplošník poháněný dvěma motory o výkonu 75 koní. Na svou dobu se jednalo o pokročilý stroj. Měl rozpětí křídel téměř 18 metrů a dokázal nést až 200 kilogramů bomb. Trup letadla byl vyroben z dřevěné kostry potažené plátnem, což byla v té době běžná praxe.

Bohužel, osud Dreadnoughtu No.1 nebyl zrovna šťastný. Stavba prototypu byla sice dokončena, ale k jeho vzletu nikdy nedošlo. Pravděpodobné důvody jsou dva: jednak tehdejší Rakousko-Uhersko, jehož součástí byly i Čechy, k letadlům nemělo právě vřelý vztah. A zadruhé, samotná konstrukce Dreadnoughtu No.1 mohla být na danou dobu až příliš ambiciózní.

Přestože Dreadnought No.1 nikdy nevzlétl, jeho historický význam je nesporný. Tento stroj je považován za první český bombardér a symbol snahy Čechů etablovat se v oblasti letectví. Jan Stašík se nevzdal a pokračoval v práci na dalších letadlech, čímž významně přispěl k rozvoji československého letectví.

Dreadnought No.1 sice zůstal na zemi, ale jeho odkaz žije dál. Připomíná nám odvahu a průkopnické myšlení českých inženýrů a konstruktérů. Je také důkazem toho, že i malé země mohou mít velké ambice v oblasti technologií a letectví.

Kategorie:
První · Zajímavosti


Napsat komentář