Krinolína je spodnička ve tvaru zvonu, která se nosívala pod sukněmi, aby jim dodala objem a tvar. Byla populární v 19. století a dodnes se používá v některých historických a módních kostýmech.
Krinolína se poprvé objevila v polovině 16. století ve Španělsku. Byla vyrobena z pevných materiálů, jako jsou dřevěné obruče nebo kostice velryb, a byla navržena tak, aby sukně držela ve tvaru kužele nebo zvonu. Tyto rané krinoliny byly těžké a nepohodlné, ale byly považovány za symbol společenského postavení.
Móda krinoliny se v průběhu 19. století vyvíjela. V 60. letech 19. století se staly populární krinoliny vyrobené z ocelových obručí. Tyto krinoliny byly lehčí a pohodlnější než dřívější modely a umožňovaly ženám větší pohyblivost.
Krinolína dosáhla svého vrcholu popularity v 70. letech 19. století. V té době byly sukně nošené nad krinolínami obrovské a těžké a mohly vážit až 15 kilogramů. Tato móda byla kritizována za to, že byla nepraktická a nebezpečná, a v 80. letech 19. století začala klesat.
Na konci 19. století krinolínu nahradila bustle, jiný typ spodničky, která dodávala sukním objem vzadu. Krinolína se však dodnes používá v některých historických a módních kostýmech.
Krinolína měla na společnost hluboký vliv. Ovlivnila módu, architekturu, umění a dokonce i jazyk. Krinolína zásadně změnila siluetu ženského oblečení. Sukně nošené nad krinolínami byly široké a objemné, což ženám dodávalo vzhled křehkosti a ženskosti. Krinolína inspirovala i architekturu. Oblouky a křivky krinoliny se odrážely v designu budov a interiérů z 19. století. Krinolína se objevila i v umění, včetně obrazů, soch a literatury. Často se používala k zobrazení bohatství a společenského postavení žen. Slovo „krinolína“ se používá i v přeneseném významu k popisu něčeho, co je nafouklé nebo přehnané. Například můžeme říct, že politikův projev byl „plný krinolín“, když je plný rétoriky a prázdných slibů.
Krinolína byla důležitým prvkem módy a kultury 19. století. Měla hluboký vliv na společnost a dodnes fascinuje historiky a módní návrháře.